: زیبایی شناسی صور خیال دراشعار ابن حمدیس الصقلی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محمد احمدی ازندریانی
- استاد راهنما علی باقر طاهری نیا سید مهدی مسبوق
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
علاوه بر موسیقی و مضمون یکی از ویژگی های هنری و مختصات برجسته ادبی فن شعر،هنر تصویر پردازی است.هنر تصویر پردازی به عنوان یکی از انواع ادبی عبارت است از؛ این ویژگی که مبتنی بر عنصر خیال است و به عقیده برخی از ناقدان فصل ممیز شعر تلقی می شود.بنابراین شکل خاص بکار گیری صور خیال از سوی هر شاعری بیانگر توانمندی های هنری، ابداع، نوآوری و سبک ادبی اوست.اگر آن شاعر مبتکر باشد قطعا صور خیال او با شعر دیگران متفاوت است.به همین دلیل بحث از عنصر خیال در شعر بحث از گوهر وذات شعر است.بررسی صور خیال شاعران یکی از راه های تشخیص افتراق واشتراک آثار ادبی است.بررسی از این دیدگاه، در نهایت سبک وارزش هنری اثر را روشن می سازد ومیزان قدرت ونو آوری وبهره گیری از میراث گذشتگان را مشخص می کند؛همچنین دست یابی به توان نقد وتحلیل آثار ادبی وجنبه های زیبا شناخته آن هارا فراهم می سازد.لذا بررسی اشعار ابن حمدیس الصقلی به عنوان یکی از شاعران بزرگ اندلس در دوره ملوک الطوائفی با معیارهای متنوعی از قبیل: وصفهای پویا ومتحرک،لطافت وظرافت اشعارش،ابداع تصاویر هنری جدید در وصف هایش بویژه در وصف طبیعت ووصف اماکن خاص،وبرخورداری وصف هایش از موسیقی زیبا، اورا به عنوان شاعری برجسته و ممتاز مورد توجه قرار داده است.
منابع مشابه
زیبایی شناسی صور خیال در وصفیات ابن معتز
زیبایی شناسی در عرصه ادبیات، به طور کلی کشف زیبایی های نهفته در آن می باشد و این زیبایی بیشتر به وسیله عناصر صور خیال از قبیل: تشبیه، مجاز، استعاره، تشخیص، کنایه و ...، در شعر به وجود می آید. در این پژوهش سعی شده تا وصفیات ابن معتز از دریچه زیبایی صور خیال و تصاویر شاعرانه بررسی شوند تا در سایه آن، از میزان خلاقیت فنی و هنری شاعر، در عرصه صور خیال و تصویرگری و نیز شخصیت ادبی و حتی فکری و اخلاقی...
15 صفحه اولصور خیال در معلقة امرؤالقیس
بزرگترین هنر شاعران آمیختن سخن به خیال و احساس است و تصویر، مهمترین ابزار در این هنر است. این مقاله بر آن است تا به روش تحلیل محتوا به این سؤال اصلی پاسخ گوید که شگردهای تصویری در ذهن و زبان این شاعر کدام است؟ و به طور خاص او کدام نوع از صور خیال را به کار گرفته است؟ امرؤالقیس به عنوان اولین شاعر صاحب معلقه مطرح است؛ و صور خیال در شعر وی از ویژگیهای منحصر به فردی بر خوردار است. طیف خیال در ا...
متن کاملصور خیال در غزلیات ابن حسام خوسفی
یکی از مهمترین تکنیک های ادبی که جایگاه شعر شاعر را معین کرده و ذهن مخاطب را به خود جذب می کند تصویرسازی است. اهمیت و ارزش معنایی شعر نیز به طور چشم گیی به این ویژگی وابسته است. از دیدگاهی دیگر می توان گفت یکی از خلاقیت ها و ابداعات بی بدیل انسان که او را از سایر موجودات متمایز می دارد همین تصویرسازی اوست که از بستر ذهن نشأت می گیرد. شاعر با استفاده از فضاسازی و تصویرآفرینی با کمک تشبیه، استع...
15 صفحه اولنویافتههای صور خیال در شعر حلّاج
این پژوهش، قدرت بیان و بلاغت حلّاج را از دریچة استعارات و تشبیهات دیوانحلّاج با تمرکز بر مرکّببودن مورد بررسی قرار میدهد و کیفیّت تصاویر خیالانگیزِ مستعمَل در اشعار وی را میآزماید. با توجّه به پیشینة تاریخی سفرهای حلّاج در جهت تبلیغ آراء و عقایدش از یک سو، و اتّهام به سحر در نوشته و کلام از سوی دیگر، تحقیق مطرح میسازد که برخی از اشعار حلّاج، به دلیل استفاده از صور خیال پیچیده و مرکّب، از جایگاه ادبی...
متن کاملزیبایی شناسی صور خیال در نامه ی سی و یکم نهج البلاغه
ترسل یا (نامه نگاری) ، نوعی از انواع نثر ادبی است که انسان از دیرباز جهت ارتباط با همنوعانش از آن بهره جسته است. بررسی و شناخت ویژگی های ترسل در قبل از اسلام و صدر اسلام این امکان را فراهم می سازد که خصوصیات فنی نامه های علی (ع) به عنوان نماد و نمونه ی بارز و عالی، که تا حدودی بیانگر کیفیت ترسل در صدر اسلام است، نیز شناخته شود. از جمله نامه های طولانی امام در نهج البلاغه ، نامه ی سی و یکم به ام...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023